جابربن حیان

جابربن حیان، شخصیت و جشنواره ای که همیشه تداعی کننده این بود که بگویم آفرین بر مسئولین که از ظرفیت ها و شخصیت های داخلی به خوبی استفاده می کنند.متاسفانه چند ماه اخیر با توجه به  فعالیتی که برای شرکت کردن دانش آموزان در این جشنواره انجام دادم، متوجه شدم که این طرح با وجود کارایی خوب و عالیش، از سیستم آموزشی کشورهای دیگر الگو برداری شده است. و مثل همه الگو برداری های دیگر دچار سرنوشت بدی شده است.

در کل اهداف این جشنواره پرورش دانش آموز در ابعاد علمی و اجتماعی می باشد متاسفانه این طرح صرفا تبدیل به عاملی شده است که برخی از مسئولین یا معلمان خودی نشان دهند. شخصا از اینکه تصمیم گرفتم در این جشنواره شرکت کنم پشیمانم، باتوجه به تجربه ای اندکی که دارم به من ثابت کرده است هرکاری با این وضع اسفناک شروع شود عدالتی در آن وجود نخواهد داشت. البته نمی خواهم قضاوت قبل از وقوع عملی انجام دهم ولی شما هم جای من بودید و می دیدید که بعضی از همکاران در یک هفته مانده به مهلت جشنواره، خودشان بدون دخالت هیچ یک از دانش اموزان تابلو جابربن حیان را  درست کنند و تحویل اداره دهند. حالتان دیدنی بود.

برای اولین بار دو پروژه برای جشنواره فرستادم حتی با وجود اینکه ممکن است هیچ کدام انتخاب شوند ولی خوشحالم که دانش آموزان روحیه کنجکاویشان تحریک شد. و خیلی چیزها هم یاد گرفتند و به من یاد دادند. ان شاءالله سال آینده با تجربه ای که در این سری کسب کردم، پروژه های خوبی را آماده کنم.
قسمتی از تجربیات:
1. استفاده از کاغذ بهتر که چسب مایع را در خود نشان ندهد.
2. برای شروع، آبان ماه بهترین زمان می باشد.
3. اول پیدا کردن موضوع پروژه، بعد اقدام برای انتخاب روش انجام پروژه (برای انعطاف پذیری بیشتر).
4. تهیه تابلو در دی ماه (در بعضی مناطق تابلوهای ارزان قیمت تمام می شوند و مجبورین بیشتر هزینه کنید، هزینه تابلو 2 تومن تا 15 تومن).
5. رضایت نامه کتبی (شفاهی به هیچ وجه).

از تک تک والدین برای شرکت فرزانداشون دعوت کردم و اجازه گرفتم و خوشبختانه والدین استقبال کردند ولی بهتر که رضایت نامه کتبی بگیرید.

 

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

برای نوشتن دیدگاه، وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید.
2 نظرات
  1. رز صورتی می گوید

    من پروژه کلاس دخترم و آوردم خونه درست کردم
    فکر کنم بیشتر جنبه تبلیغاتی و نمایشی داره
    تا آموزشی

    1. مهدی می گوید

      در حال حاضر فعلا به این شکلی که گفتین شده.
      در یک پروژه:
      80 درصد دانش اموز همراه راهنمایی معلم، 20 درصد هم برای کمک والدین برای تهیه وسایل و پیاده کردن مطالب روی تابلو.