نکته هایی مؤثر در تدریس خلاق

بکارگیری شیوه های زیر در تدریس، زمینه را برای ایجاد یک روش تدریس خلاق در معلمان فراهم می‌کند.

۱- کلاس را آزاد بگذارید تا دانش‌آموزان براساس زمان تعیین شده، فعالیت‌ها و تلاش‌هایی در راستای مواد درسی داشته باشند. اطلاعات زیادی جهت پروژه‌های کلاسی شامل هنر سفالگری، نقاشی در اختیار دانش‌آموزان بگذارید.
۲- تشویق و اهداء جایزه به افکار و ایده‌های خلاق.
توجه مستمر به دانش‌آموزانی که ایده‌های خلاق را پی‌گیری می‌کنند.
۳- از انتقاد به دانش‌آموزان هنگام کار روی پروژه خودداری کنید.
دانش‌آموزان را تشویق کنید تا ایده‌ها و راه‌ حل‌های خود را ارزیابی کنند.
۴- فعالیت‌هایی را که مناسب و جالب باشند انتخاب کنید.
یافته‌های استاندارد استفاده کنید. برای جلب توجه دانش‌آموزان از مسائل مرتبط محلی، شخصی، مانند آلودگی‌های محلی و … استفاده کنید.
۵- از فعالیت‌هایی استفاده کنید که دانش‌آموزان بتوانند آن را آزمایش و به محیط‌شان ارتباط دهند. به دانش‌آموزان یاد بدهید که مشاهدات علمی از اشیاء اتاقشان یا محیط اطراف مدرسه داشته باشند.
۶- دانش‌آموزان را در طرح مسأله و ارائه ی ایده‌های جدید تشویق کنید.
به دانش‌آموزان بیاموزید که سؤالات خود را به صورت واگرا طرح کنند.
۷- ایده‌هایی که مسائل را از روایای مختلف بررسی می‌کنند بپذیرید. چنانچه دانش‌آموزانتان راه‌حلی را ارائه نمایند که مفید و کاربردی به نظر برسد آن را بپذیرید حتی اگر در جهت آنچه شما فکر می‌کنید نباشد.
۸- موقعیت‌های کلاسی را در جهت ایجاد انگیزه سامان دهید.
طرح‌ها، حیوانات، پوسترها، دانش‌آموزان را در هر سطحی ترغیب می‌کند.
۹- از فعالیت‌هایی که براساس روش حل مسأله و براساس نیاز مطرح شوند و چندین راه‌حل می‌توان برای آن در نظر گرفت استفاده کنید. به عنوان مثال از خاک و آب برای تحقیق درباره ی جلوگیری از سیل استفاده کنید.
۱۰- از دانش‌آموزان بخواهید پیش‌بینی کنند.
مثلاً از آنها بپرسید اگر این فرض درست باشد که مواد زائد در ته دریاچه رسوب می‌کنند، آیا این فرض درباره ی رودخانه‌هایی که با سرعت جاری هستند هم صدق می‌کند؟
۱۱- از دانش‌آموزان بخواهید که جزئیات نظرات خود را درباره ی پدیده‌ها و مسائل جمع‌بندی کنند. سعی کنید اندیشه‌های آنها را گسترش دهید. سوالاتی مانند چه دلایلی دارید که این مسأله درست است؟ یا در این باره منظورتان چیست؟ مطرح کنید.
۱۲- خود را با دیدگاه‌های دیگران ارزیابی کنید.
تمام احساسات خود را به حساب آورید. هیچ دیدگاهی را با فرض اینکه غیر مرتبط است از قلم نیندازید. دانش‌آموزانی را که نظرات مختلف دارند ترغیب به یافتن نظرات مشترک نمائید.
۱۳- جو تبادل‌نظر در کلاس ایجاد کنید.

۱۴- با ارتباط دادن طرح‌ها و سیستم‌ها به یکدیگر مفاهیم جدید ایجاد کنید.
از دانش‌آموزان بخواهید تمام ارتباطات ممکن را در نظر بگیرند و از آنها بخواهید درباره ی فازهایی که مفاهیم را به هم مرتبط می‌سازند اندیشه کنند.
۱۵- زمینه ی پرسش و پاسخ ایجاد نمائید.
به این روند ادامه دهید تا کاملاً عادی شود. مثلاً بپرسید اگر ریاضیات نبود چه می‌شد؟ سپس فرصت دهید تا دانش‌آموزان ایده‌هایشان را ارائه دهند.
۱۶- وسایل ارتباطی متنوعی در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید.

ارسال یک پاسخ

برای نوشتن دیدگاه، وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید.