نکاتی درباره دانش آموزان دیر آموز
نکاتی که باید در مورد دانشآموزان دیرآموز رعایت شود :
1. به خانوادههای دانشآموز دیرآموز اطلاعرسانی کنیم تا به شناخت بیشتری در مورد شرایط فرزندشان و کمک به ایشان برسند.
2. الزامآ با دانشآموز دیرآموز در منزل بصورت جبرانی کار شود .
3.کار با دانشآموز دیرآموز بایستی استمرار داشته باشد و منحصر به زمان خاصی نباشد.
4.دانشآموز علیرغم شکستهایش در امور تحصیلی در خانواده نباید مورد تحقیر و بیاحترامی قرار گیرد.
5. کودک علاوه بر مهارتهای آموزشی به کسب مهارتهای اجتماعی نیازمند است.
6.خانواده بصورت حضوری یا مکاتبهای با معلم مدرسه در ارتباط باشد .
7. آموزش به زبان ساده صورت گیرد
8. تمرین و تکرار زیاد لازم است.
باید درنظر داشت که دانشآموزان دیرآموز به سنی میرسند که نقطه ضعفهای خود را شناسایی کرده و پوشش میدهند برای رسیدن به آن روز بهتر است کنارش بوده و به او کمک کنیم .
9.خانواده ها به طــور موثــر با معلم همکاری کــرده و معلم از این همکاری استقبال کند.
10. این کودکان در کلاسهایی قرار بگیرند که دارای دانش آموزان کمتری باشد.
11. معلم به آموزش انفرادی بپردازدو بتدریج کودک را درگیرفعالیتهای گروهی و تدریس جمعی نماید.
12. پیشرفت این کودکان به صورت هفتگی ثبت و در صورت نیاز از وجود یک مشاور کمک گرفته شود.
13 .فعالیتهای یادگیری به صـــورت گام به گام و از ساده به مشکل و با حجم کمتری انجام شود.
14. تدریس با تکرار بیشتـری همراه باشد و از بیان لفظی خود دانش آموز استفاده شود.
15.در مورد پاسخهای درست و نادرست بازخورد فوری و همــراه با توجه، تحسین، تشویق و یا اشتباهش تذکر داده شود.
16.به این کودکان کمک شود که هـــرچه زودتـــر به مرحله عملیات عینی برسند.
17. بـر روی پیشرفت توجه و رشد مهارتهای کلامـی آنها کار شود.
18 مهارت آموزی مورد توجه قرار بگیرد. از آنجایی که تقریباً ۱۳% دانش آموزان مدارس عادی دیرآموز هستند، رسیدن به اهداف فوق نیازمند آن است که یک دوره آموزشــی برای معلمان دوره ابتدایی در نظر گرفته شود و یک کمیته تخصصی بر عملکرد مدارس نظارت داشته باشد.
19 .اگــر کودکان دیرآموز در همان کلاسهای اول و دوم آموزش مناسب ببینند و درگیــر فعالیتهایی شوند که به طور نظامدار جذب سیستم ادراکی آنها شود و مهارت کلامـی آنها را رشد دهد، هم وضعیت درسی و هم رشد هوشـی آنها پیشرفت می کند.