فراتر از یاددهی و یادگیری

مدیریت کلاس: تشویق و تنبیه

هزاران روش برای مدیریت کلاس وجود دارد که امروز می‌خواهم در مورد «تشویق و تنبیه» با شما صحبتی بکنم. داشتن یک سیستم تشویق و تنبیه کارآمد و موثر می‌تواند بر مدیریت کلاس تاثیر بسزایی داشته باشد. لذا اولین کار معلم بعد از آشنایی و بیان انتظارات و قوانین کلاس توضیح در مورد سیستم تشویق و تنبیه کلاسی می‌باشد. دانش آموز حق آگاهی از تشویق و تنبیه‌های که در انتظارش است، را دارد.

تشویق و تنبیه می‌تواند در جریان مدیریت کلاسی نقش داشته و معلم را در تمامی مراحل تدریس یاری کند و  به معلم این امکان را بدهد که حتی دانش آموز را در خانه کنترل کند و آن را بسوی هدفی که قرار است برسد هدایت نمایید.ولی تشویق و تنبیه موثر و کارآمد چه ویژگی‌های دارد؟ بیان همه این ویژگی‌ها به دور از حوصله شما و من است ولی چند قانون یا ویژگی کلی دارد که باید رعایت بشوند.

  1. سعی کنید به هرچیزی که می‌گویید و تعیین می‌کنید عمل کنید.(حتی کوچکترین‌ها)
  2. در اولین مرحله از شروع کار یعنی دو هفته اول مدرسه تشویق‌هایتان به راحتی و آسان کسب بشوند همانند یک کوهنوردی هدفمند.هیچ کس نمی‌تواند در همان مرحله اول کوهنوردی دامنه‌ای دارای شیب بالای ۷۰ درجه را بالا برود.
  3. بعد از ماه اول دانش آموز برای گرفتن تشویق حتما باید سعی و تلاش کند و به راحتی نمی‌تواند تشویق شود، به هیچ وجه بطور مستقیم بیان نکنید که باید زیاد تلاش کنید دانش آموز باید خود به این نتیجه برسد.
  4. وقتی تشویق یا تنبیه می‌کنید به صورت کلامی بیان کنید که چرا تشویق یا تنبیه می‌کند.
  5. تشویق را در حضور جمع انجام بدهید و از دانش آموز همانند قهرمانان بزرگ یاد کنید.
  6. هرچند یک ماه یکبار والدین را دعوت کنید و در جمع دیگر دانش آموز از دانش آموزی که تشویق شده است تعریف کنید.
  7. برای تنبیه، تقویت منفی کنید. مثلا من از ستاره برای تشویق استفاده می‌کنم و وقتی دانش آموزی قرار است تنبیه شود ستاره‌ای که در تابلو چسبانده‌ام از دانش آموز می‌گیرم، البته توجه کنید که باید ارزش تشویق و تنبیه شما به شکلی باشد که مثل الماس برای دانش آموز باشد کمیاب و با ارزش؛ ولی قابل رسیدن.
  8. برای تنبیه، ترور شخصیتی نکنیم.
  9. در بعضی موارد اعلام کنید که این فعالیت دارای تشویق می‌باشد ولی بیشتر سعی کنید که بصورت تصادفی استفاده کنید، این کار باعث می‌شود که دانش آموز فکر کند که این فعالیت یا تکلیف ممکن است تشویق به همراه خود داشته باشد و بصورت کامل انجام دهد.

من برای تشویق و تنبیه از تابلو زیر استفاده می‌کنم.

به لطف همین ستاره‌ها حتی می توانم دانش آموزان را در خانه نیز کنترل کنم( درس خواندن، کمک به والدین، خوردن صبحانه و…)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.