آزمون عملکردی

تعریف آزمون های عملکردی

در آزمون های عملکردی دانش آموزان بامسئله ای چالش برانگیز و معما گونه که مشابه موقعیت های واقعی زندگی است روبرو می شود.او برای رفع چالش و حل موضوع از دانش و مهارت های خود استفاده می نماید.
در مجموع می توان اینگونه آزمون های عملکردی را تعریف کرد:
روش سنجشی است که در آن یادگیرنده با انجام تکالیف واقعی یا مشابه با زندگی واقعی ، توانایی خود را در استفاده از دانش و مهارت های آموخته شده برای استدلال ، حل مساله ، تولید محصول و یا اجرای یک مهارت ویژه نشان داده ، سپس معلم با مشاهده ی عملکرد ، کیفیت آن را توصیف و مورد قضاوت قرار می دهد .

آزمون های عملکری باید حتما کتبی باشند ولی مشاهده عملکرد نشان دهنده این است که دانش اموز در انجام ان عمل خاص مهارتی را کسب کرده است.ابزار مناسب برای سنجش مهارت، ابزارهای سنجش مشاهده ای(چک لیست ها و مقیاس های درجه بندی و …)می‌باشند.

برای طراحی یک آزمون عملکردی به موارد زیر توجه کنید

  1.  آزمون عملکردی بعد از تدریس کامل یک موضوع درسی انجام می گیرد و با فعالیت های عملی در حین تدریس متفاوت است.
  2. یک آزمون عملکردی می تواند در کلاس درس یا در خارج از مدرسه انجام شود.
  3.  مدت زمان یک آزمون عملکردی با توجه به نوع آن می تواند از 10 دقیقه تا چند هفته باشد.
  4.  موضوع یک آزمون عملکردی می تواند شامل یک درس یا تلفیقی از دروس باشد.
  5. سر برگ یک آزمون عملکردی باید شامل موارد زیر باشد : نام و نام خانوادگی یا نام گروه – نام مدرسه – تاریخ – مدت زمان مورد نیاز برای اجرای آزمون – شیوه ی اجرا(فردی یا گروهی) –موضوع آزمون (درس و مبحث مورد نظر)- پایه ی تحصیلی و هدف کلی آزمون
  6. وسایل مورد نیاز یک آزمون عملکردی باید به طور کاملاً دقیق نوشته شود.
  7. شرح فعّالیّت های آزمون باید به طور واضح و روشن و گام به گام نوشته شودبه طوری که هیچ گونه ابهامی برای دانش آموز باقی نگذارد.
  8. ارزشیابی یک آزمون عملکردی باید مطابق هدف و گام های فعّالیّت ها باشد.
  9. در ارزشیابی آزمون عملکردی نباید از مقیاس های خیلی خوب- خوب- قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر که مخصوص کارنامه است استفاده کرد. به جای این مقیاس ها می توان از مقیاس هایی مانند (آری- تا حدودی- خیر) یا (عالی- متوسط- ضعیف) یا (سطح 1- 2- 3) و یا سایر مقیاس ها استفاده کرد.
  10. در ارزشیابی آزمون عملکردی با توجّه به شیوه ی اجرا می توان از خودسنجی برای آزمون های فردی و همسال سنجی برای آزمون های گروهی نیز استفاده کرد.

چند نوع آزمون عملکردی

آزمون عملکردی کتبی

ظاهرا شبیه آزمون مداد کاغذی معمولیه ولی تفاوت اساسی دارند.در این نوع آزمون ، سوالی کتبی به داتش آموز داده میشه که برای حل اون سوال دانش آموز باید یادگیری و آموخته خود را بکار ببنده و هدف آن سنجش مهارت است

مثلا یک داستان کوتاه با تعدادی کلمه بنویسه…یا یک وسیله برای یک هدف خاص که بهش میدیم طراحی کنه…یا براساس داده ها یک نمودار برای نمایش داده ها طراحی کنه

آزمون عملکرد شناسای

یعنی آزمونی که بوسیله آن مهارت دانش آموز در شناسایی ویژگی ها و توصیف معایب و فواید وسایل و روشها مورد سنجش قرار بگیره…مثلا شناسایی مواد طبیعی و مصنوعی چیده شده روی میز… یا تعدادی وسیله در اختیار دانش آموز قرار بگیره و با انتخاب ابزار مناسب یک ازمایش انجام بده….یا شناسایی بهترین روش برای نمایش اینکه هرچه ارتفاع بیشتر بشه انرژی ذخیره ای هم بیشتر میشه…شناسایی و تشخیص تلفظ درست واژه ها

آزمون عملکردی شبیه سازی

در این نوع آزمون دانش آموز در یک موقعیت شبیه سازی قرار میگیره و سوالی پرسیده میشود و از او خواسته میشود همان عملی را انجام دهد که در موقعیت واقعی انجام میده…مثلا با سوالی دانش آموز رو در موقعیت پس از زمین لرزه قرار میدیم و از او میخوایم کارایی که قبلا طوطی وار بصورت حفظی میگفت حالا انجام بده…یا مثلا یه مثال جالب اینه فرض کن توی خونه هستی و میبینی خونه همسایه دزد اومده و تو زنگ میزنی 110. هر چی که اونجا میگیو اینجا سریع بگو

آزمون عملکردی نمونه کار

در این مدل از آزمون از دانش آموز میخوایم بخشی از انچه اموخته رو بصورت واقعی نمایش بده…مثلا برای ازمون گرفتن از معلمان میخوایم روش تدریس بصورت اکتشافی رو برای چند دانش آموز اجرا کنند…یا برای سنجش میزان مهارت در رانندگی میخوایم یه مسیریو رانندگی کنند

تفاوت های آزمون هایی عملکردی با مداد کاغذی

از نظر نحوه پاسخ دهی:
آزمون های مداد کاغذی دانش‌آموز پاسخ را انتخاب و یا تشریحی می‌نویسد
آزمون های عملکردی دانش‌آموز تکلیفی را انجام داده،نتایج را تحلیل و دانش تولید می‌کند.

از نظر محتوا و ابزار:
آزمون های مداد کاغذی حاوی سؤالاتی است که کتاب محور است
آزمون های عملکردی تکالیف مرتبط با موقعیت‌های زندگی را شامل می‌شود (مساله محوری).

از نظر سطح درگیری شناختی:
آزمون های مداد کاغذی دانش پایه و درک مطلب را بررسی می‌کند
آزمونهای عملکردی توانایی استفاده از دانش و مهارت را در موقعیت‌ها نشان می‌دهد

از نظر تهیه و اجرا:
آزمون های مداد کاغذی معلم محور است
آزمون های عملکردی دانش‌آموز و معلم محور است

از نظر اعتبار و عینیت نتایج :
آزمون های مداد کاغذی به راحتی قابل بررسی است
آزمون های عملکردی به روش های پیچیده نیاز دارد

از نظر مشاهده یادگیری:
آزمون های مداد کاغذی یادگیری آموخته ها و مهارت ها به صورت غیر مستقیم استنباط می شود
آزمون های عملکردی توانایی استفاده از دانش و مهارت ها به طور مستقیم و یا قاطعیت مشخص می شود.

ارسال یک پاسخ

برای نوشتن دیدگاه، وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید.